Actueel

NAV Systeem

  • Hoe vaak heb jij een product in je handen gehad waarvan je de vraag stelt ‘waarom hebben ze hier niet over nagedacht?‘

    Elk ontwerpproces begint met een idee. Om van dit idee een product te maken heb je eisen en wensen nodig waar je product aan moet voldoen. Welke functionaliteit moet het product hebben? Wat zou je graag willen dat het product kan maar is geen eis? Om deze eisen en wensen op te stellen ga je een onderzoek doen naar de doelgroep en de markt waar je je in gaat begeven.
    Wat bestaat er al en waarom is jouw idee beter dan dat wat er al bestaat?
    Is er vraag naar?
    Welke eisen heeft de eindgebruiker?
    In welke situaties komt jouw product?
    Uit deze eisen en wensen kun je ook de maximale prijs en een productietechniek leiden.

  • Na onderzoek te hebben gedaan en een lijst van eisen en wensen te hebben opgesteld, kun je beginnen met ontwerpen. Tijdens het ontwerpen is het belangrijk om altijd je eindgebruiker in je achterhoofd te houden. Het maken van veel prototypes is dan essentieel. Je wilt je ideeën tastbaar maken. Iets in je hand houden geeft veel meer feedback dan een tekening op papier of computer. Ook kun je dan een proof of principle doen en bij de eindgebruiker testen hoe zij met jouw product om gaan. Zo kun je efficiënter innoveren.

  • Als er een definitief ontwerp gekozen is ga je (op zoek) naar een producent/fabriek. Voordat je deze stap gaat nemen moet je alles weten van je product. Productietechnieken, kostprijs, materialen, grootte, aantal, kleur en je moet zeker weten dat het product doet wat het moet doen.

    Veel projecten stranden op het moment dat je naar de producent wil gaan. Je komt erachter dat je het product (niet vaak genoeg) getest hebt met je doelgroep en toch over een heel aantal dingen niet goed genoeg hebt nagedacht. Om deze situatie te voorkomen en het ontwerpproces beter te beheersen zijn wij zelf bezig met een product van begin tot eind te ontwerpen. Het doel hiervan is om ontwikkelaars beter te begeleiden en voor te bereiden op de stap naar productie van hun product.

  • Het product dat wij aan het maken zijn is een digitaal kompas voor kinderen. Het kompas heeft een cirkel van 12 lampjes. Met deze lampjes geeft het kompas de richting aan waar je eindpunt zich bevindt maar zegt niet welke route je zou moeten lopen. Brandt het bovenste lampje (op de klok 12 uur) dan loop je recht op je eindpunt af, wijst het lampje bijvoorbeeld naar links (9 uur op de klok) dan is je eindpunt links van de richting waar jij in loopt. Het kompas is heel breed inzetbaar, je zou hem kunnen gebruiken tijdens kinderfeestjes, bij speurtochten, geocaching en nog veel meer.
    In eerste instantie hebben we gekozen voor de doelgroep geocachende kinderen tussen de 7 en 9 jaar. Maar na een doelgroep onderzoek zijn we erachter gekomen dat deze markt te klein is. Veel kinderen leren snel werken met een ‘echt’ gps apparaat en dan is ons product niet meer nodig. Daarom hebben we onze doelgroep uitgebreid door ook kinderfeesten, zeilscholen en buitenschoolse-opvang mee te nemen.

  • De eerste fase hebben we achter de rug. We hebben geocachers geïnterviewd en een grote enquête gehouden onder de geocachers met kinderen. Door de input vanuit de community hebben we een goed zicht gekregen op de eisen en wensen van onze potentiële klanten.
    Op dit moment hebben we een vormstudie gedaan en is de het grootste deel software geprogrammeerd. We zijn nu de software met de hardware aan het combineren om een aantal prototypes te maken voor bèta testers. Over het hele land in verschillende doelgroepen hebben we verschillende mensen die onze prototypes gaan testen. We krijgen hierdoor veel feedback, waardoor we problemen kunnen tackelen en de volgende stap in de ontwikkeling kunnen maken.

X