Tactiel lesmateriaal



  • Klant
    Accessibility

  • Samen met Stichting Accessibility  heeft Stichting ProtoSpace in twee co design sessies eerste prototypes gemaakt. De belangrijkste vraag die we in de sessies wilden beantwoorden was ‘welke lesstof vergt veel visueel inzicht en hoe maken we visueel inzicht tactiel’.

    In de eerste sessie zijn we dieper ingegaan op breuken. In de meeste lesmethoden wordt dit uitgelegd aan de hand van het verdelen van taarten, heel visueel dus. Om de vertaalslag te kunnen maken van een visuele uitleg naar een tactiele moeten het probleem van breuken goed in kaart brengen. Dus wat ben je precies aan het berekenen als je ¼ gedeeld door  ⅛  uit moet rekenen?

     

  • Met die set aan informatie was het mogelijk om tactiele oplossingen te bedenken en eerste prototypes te maken. Het belang van het maken van een prototype werd onmiddellijk duidelijk bij het uit de 3d printer halen van het eerste model. In theorie klopte alles, maar bij de test in de praktijk bleken we toch een aantal denkstappen over te hebben geslagen. Met dat inzicht was een tweede prototype weer snel gemaakt.

    In een tweede sessie zijn we dieper ingaan over het tactiel maken van grafieken en tabellen.

X